Wednesday 31 August 2016

When the brain talks about the brain even the brain cannot brain the brain

Adakah anda mengalami kesukaran untuk mengingat jalan? Adakah anda sering berpusing-pusing di roundabout yang sama untuk mencari kedai runcit Ahmad & Co. tapi akhirnya tetap end up di kedai gunting rambut Muthu? Adakah anda sering dijadikan bahan ketawa kerana sering tersalah simpang? Kini anda tidak perlu gusar lagi kerana anda tidak berseorangan. Sebenarnya ramai je yang ada masalah macam tu. Kalau mengikut statistik Jabatan Perangkaan Negara 2014, 47% rakyat Malaysia tidak pandai membaca peta, dan 33% pelajar sekolah sering tersesat untuk pulang ke rumah selepas balik sekolah. Sebab diorang selalu lepak cc dulu sampai lupa nak balik rumah. Ya ya memang aku tipu je statistik ni. Tapi betul memang RAMAI je yang ada masalah mengingat atau mengecam peta/plan kawasan/jalan/lokasi. Dalam ramai-ramai tu, terselit seorang budak comel iaitu aku. Ahh ni aku malas ni. Sikit-sikit nak up diri sendiri. Dasar narcissistik sungguh. Booooo. Ok cukup intro takat ni. Masuk perenggan kedua pulak.

Harini jom kita diskusi sesuatu yang ilmiah sikit. Yelah 4 tahun lagi kan wawasan 2020. So blog aku pun kenalah menjurus kearah ciri-ciri minda kelas pertama dengan cara membincangkan isu-isu yang cukup dugro untuk meransang sel-sel otak untuk berhubung. Kita seharusnya berganding bahu dengan kerajaan untuk menjayakan wawasan ini. Ok secara literalnya kita akan berbincang tentang sel otak. Tahukah anda there is part of the brain that acts as internal GPS? Tetiba nak speaking. Dah lah cakap pasal sel otak, speaking pulak tu. Pandainya anak siapa la ni. 

Hebatkan Allah cipta kita pakej sekali dengan waze. Tak macam henfon. Dah beli henfon kena install waze sendiri pulak tu. Tapi aku tension betul dengan waze sekarang. Tengah guna, tiba-tiba NO GPS DETECTED apahal!? Banyak kali macam tu. Aku dah on location kot. Last last aku bukak tingkap, aku campak fon keluar. Part ni mesti korang dah boleh agak aku menipu kan? Kahkah. Last last aku uninstall je. Rasain lo! Berambus lo dari hidup gue! Rasa nak buat demonstrasi je kat Dataran Merdeka sambil bawak sepanduk "BOYCOTT WAZE!!!" dengan "ALL HAIL GOOGLE MAP".


Tak jadi nak marah lepas tengok muka Ashton Kutcher, ex aku :p

Dalam internal GPS kita ada 3 jenis sel iaitu 'head direction' cells, 'place' cells, dan 'grid' cells. Amacam ada gaya lecturer IPTA tak? Haha. Benda ni ditemui oleh John O'Keefe. Dia ni lecturer kepada lecturer aku. Tahun 2014 dia menang Nobel Prize disebabkan penemuan ni. Bangga gila aku rasa. Walaupun aku takde kaitan langsung dengan research dia. Lolss. Kalau sel-sel otak ni galak berhubung, korang takkan ada masalah. Macam aku sel-sel otak aku tak berapa nak galak sangat. GPS aku not detected. Lolss. Sebab tu aku senang sesat. Aku rasa macam nak post dekat page confession IIUM pulak tiba-tiba. 

Pernahlah sekali aku, Mey, Etot nak pergi Kepong. Mey dengan tenang dan yakinnya tunjuk jalan haa masuk simpang tu haa nanti depan tu belah kanan kita akan jumpa dewan kemasyarakatan haa kau terus je haa tu haa ni. Aku terus tanya dia, "KAU NI MAYOR KAWASAN NI KE MACAM MANA SEKARANG NI?" Dia pun jawab selamba, "Tak lah. Kan kita pernah datang sini sekali time kenduri kakak BB." (Untuk pengetahuan semua, sekali yang dia maksudkan itu adalah setahun yang lepas). Aku lantas pandang dia dengan cukup kagum. Sekagum rakyat Malaysia dengan kehebatan Dato' Lee Chong Wei menewaskan Lin Dan di semi finals Olimpik Rio 2016. Tengok, macam tu sekali aku kagum melihat kepakaran dia menaakul jalan. Bagi aku orang-orang macam ni ada superpower. Best kan ada superpower gini? Macam aku superpower aku ialah menghasilkan blog yang berkualiti. Ahh kau tengok budak ni. Dah lah suka up diri sendiri lepastu kuat perasan pulak. Jom buat demonstrasi "BOYCOTT BLOG SEMUT!!!" Alaaa yela yela. Korang ni pun aku nak gurau sikit pun takleh.


Aku tahu korang bosan baca tulisan panjang-panjang. Takpe, meh aku tampal gambar ex aku lagi :p

Sebenarnya penyakit ni ada nama, developmental topographical disorder (DTD). Penyakit ni bukanlah sejenis pshycological disorder. Dia more to neurological disorder. Secara anatominya otak pesakit DTD sama je dengan orang normal. Cuma mungkin connection dalam otak dia kureng menyebabkan dia tak boleh nak recognize dia punya koordinat. Penyakit ni bukan dapat sejak lahir. Benda ni something yang kita develop dalam hidup. Sebab tu nama dia DEVELOPMENTAL topographical disorder. Ecewah! Kalau tadi gaya macam lecturer IPTA kan? Sekarang ada gaya macam professor emeritus dekat University of Cambridge tak? Kahkah.

Setelah membuat self-diagnosis, aku rasa aku ada penyakit ni. Aku kalau lalu 10 kali kat tempat tu pun boleh sesat lagi. Dah boleh masuk Guinness Book of Records dah rasa. Dah tak terkira banyak kali dah aku tersesat dalam hidup.  Tapi takdelah tahap kronik. Kalau tahap kronik, dalam rumah sendiri pun boleh sesat. Pesakit DTD ni kalau dia dengar anak dia menangis dalam bilik, pastu bersungguh dia nak cari, sampai anak dia dah masuk tadika pun dia tak jumpa-jumpa lagi. Yang ni betul aku tak tipu. Orang macam ni kalau lepas sembahyang dia nak bukak telekung, dia sendiri boleh sesat dalam telekung dia. Kalau dia masukkan kepala dalam bonet kereta nak cari barang, confirm dia tak jumpa jalan keluar lepas tu. Duk jelah dendiam dalam bonet tu pahceroh. Nampak, betapa tidak berfungsinya GPS dia. Ok pasal telekung dengan bonet kereta tu aku tipu je.

Aku rasa masalah ni boleh diatasi kalau kerajaan memacakkan lebih banyak billboard yang tertera wajah Theo James di tepi-tepi jalan. Eh ni macam lebih kepada kepentingan peribadi je? Kahkah. Erm aku berhenti sampai sini jelah. Penat dah nak taip. Takpe je kan buat penutup macam gini je kan? Haha.


Inilah Theo James, ex aku yang ke 9. Kahkah.

No comments:

Post a Comment

Thinking of the title is always the hardest thing to do

I watched a sharing by Ustaz Omar Suleiman on youtube yesterday. Gotta admit I kinda amazed by his sharing. Not just because of his content,...