Tuesday 30 August 2016

Bahasa Kelantan 101

Aku baru je di-add masuk dalam group keluarga belah bapak aku (rasa macam cucu angkat pula bila menjadi orang terakhir di-add. Bagai melukut di tepi gantang. Sudahlah, aku nak pack barang nak lari dari rumah). Perghh diorang punya loghat kelantan tu sepekat budu ziut! 

Meh usha apa benda yang diorang duk carut dalam tu. Post ni sangat membantu kalau bakal jodoh korang orang kelantan. Sek kito jange pecoh! Tiba.



Aku nak menyampuk pun kena fikir 20000 kali. Kalau tersilap cakap karang tak pasal-pasal diorang bagi aku "Nate mu!" sedas. Paling sopan pun diorang akan cakap, "Gong!" Kahkah




Amacam boleh tak korang translate? Google pun tak mampu tahu? Apa? Korang nak baca lagi? Boleh boleh. Demi korang aku share.




Cukup tak? Ha? Nak lagi? Amboi menjadi-jadi sifat semulajadi busy body korang ni. Kahkah. Ok ok yang ni last.



Ala bukan susah mana pun bahasa kelantan. Apa korang ingat aku noob sangat ke? Sini aku bagi sedas. Nok royak negeri pata timo jajahenyo ado sepuloh. Tempat kawe Koto Baru budok-budok meme juruh wei. Puah puah tubik banda kito derak pahceroh. Dari PCB sampai Guo Muse kito gomo gomo gomo. Oghe jate semak semak, tino-tino comey lotei. Kawe budok Koto Baru tapi rama hok tok cei! Eh tapi ni macam lirik lagu je. He he. Apa? Korang tak pernah dengar lagu ni? Dah, jangan baca blog aku. Jom pack barang sesama kita pindah Vietnam. Kat sana takde orang kelantan.

No comments:

Post a Comment

Thinking of the title is always the hardest thing to do

I watched a sharing by Ustaz Omar Suleiman on youtube yesterday. Gotta admit I kinda amazed by his sharing. Not just because of his content,...