Saturday 27 August 2016

Campak belakang

Few months ago aku kerja kat KL sekejap. Office aku sebelah KLCC. 

So one friday lepas habis kerja aku nak balik Seremban. Tapi haritu aku keluar office lambat dalam pukul 6.30 macam tu lah. Aku singgah pi makan kfc sengsorang dalam KLCC tu dulu. Aku ambil port dekat sudut hujung sebab senang nak usha orang. Tengah syok tibai ayam goreng, datang seorang lelaki lewat 30-an aku rasa. Pakai t-shirt dan bertopi. Sedikit selebet. Dia duduk meja sebelah aku. Aku buat dont know je lah pasal dia tak hensem. Kahkah.

Aku teruskan membalun ayam goreng. Tiba-tiba mai sorang apek hensem berwajah korea. Pakai segak. Dia minta derma untuk rumah anak yatim. Of course lah aku tak percaya. Muka hensem tak menjanjikan hati yang jujur. Gituh. Tapi dia tu persuasive betul. Dia siap tunjuk lagi id card dia dengan brochure persatuan anak yatim tu. Dalam brochure tu siap ada peta, website, alamat, and contact info lagi. Kalau derma, aku kena tulis nama dan jumlah derma kat atas satu kad yang dia duk pegang. Dia tunjuk kat aku list orang yang dah derma. Ramai juga. Tapi aku still teragak-agak nak derma. Tapi dia ni tak reti give up. Jiwa kental, semangat membara dari puncak hingga ke angkasa. Last2 dia cakap, "Kalau you boleh makan kfc mahal-mahal takkan tak boleh nak derma pada anak yatim. You tak kesian ke mereka tak cukup makan maa."

*Burnnnnnnnnnnnn*

Kena tarbiah sentap dengan apek. Insaf 300 milisaat. T_T

So aku hulurlah RM5. Pasal dalam tangan aku ada not RM1, RM5, dan RM10. Takkan nak bagi RM1. Apa kelas?!  Hewhew. Takkan nak bagi RM10? Nanti duit aku tinggal cukup-cukup untuk bayar tambang bas ke Seremban.

Tapi apek tu reject RM5 aku. Bongkak betul eh. Dia kata at least kena RM10. What the frog! Pesen apa minta derma tetapkan amount ni?!?!?!!

RM5 kau tak nak. Kalau aku tak bagi langsung kang kau tak nak blah pulak.

So aku redha je lah bagi dia RM10. Duit aku tinggal cukup-cukup RM6. What a life! Ni kalau tiba-tiba aku rasa nak terkucil tengah jalan ni memang tak lepas aku nak bayar masuk toilet.

Lepas apek tu blah, lelaki sebelah aku tu pun tegur.

"Kenapa awak bagi dia?"

"Kenapa? Dia penipu ke?"

"Penipu semua tu. Saya dah pernah kena dah. Tadi saya nak bagi hint kat awak, tapi awak tak pandang saya langsung. Mentang-mentanglah cina tu hensem."

Kambing betul apek ni.

Itulah kali terakhir aku percaya dengan lelaki cina berwajah korea. What a life!

Kalau korang terserempak dengan orang-orang minta derma macam ni, tolonglah ignore no matter how convincing they are. Kalau dia paksa derma, kau buat-buatlah macam kena sawan kat situ mesti dia akan blah dengan kadar segara. Kalau derma jugak, kita akan menggalakkan lagi sindiket macam ni untuk terus berkembang biak bagai cendawan tumbuh selepas hujan. Orang-orang macam ni memang suka approach perempuan yang berseorangan. Suka tau menindas kaum yang lemah :( Kalau betul nak sedekah, pergilah masjid. Banyak lagi cara lain nak sedekah. Sekian khidmat masyarakat ini dibawakan oleh biskut Hup Seng.

Tension dengan apek tu tak habis lagi, sekarang mamat selebet ni pulak nak tambah aku punya tension. Friendly namatey mamat ni. Penat aku nak layan. Nak makan ayam goreng pun tak senang. Nak je aku cakap kat dia, "Dah lah jangan cakap dengan aku. Cakap dengan kentang putar tu pulak."

Dia kata aku ambil port dia. Selalunya dia yang duk meja tu untuk usha orang. Dia ingat ni kantin sekolah ke nak main cop cop tempat. -.-

Itulah kali terakhir aku duduk meja tu. What a life!

Aku takut nak buat-buat ramah dengan dia. Kot lah dia buat part time santau orang, naya aku. So setiap kali dia tanya, aku jawab sepatah dua je lepas tu aku senyap. Lepas banyak kali aku buat senyap gitu, dia pun cakap, "Apa benda sembang sembang, senyap. Sembang sembang, senyap. Hahaha."

Yela yela fine aku try lah acah-acah seronok sembang dengan hang.

So aku tanyalah dia kerja apa, tinggal mana, dengan siapa. Dia kata dia kerja sapu sampah. What the fish tukang sapu sampah makan kfc di tengah kota metropolitan disaat ekonomi menghimpit???? Agak-agaklah nak menipu pun. Do i look like i was born yesterday?????? Tiba emo. 

Pastu dia cerita pulak dia duda. Bini dah lama meninggal. So sekarang tinggal dengan anak-anak je. Kemonlah cubalah come out with a more interesting story, like kau baru lepas kena abduct dengan alien ke, or your wife turned into a monstrous zombie ke, or your kids found a dinosour egg ke. Dah alang-alang nak menipu create lah topik yang menarik nak dibawa menyembang, tak gitu?

Saja nak bagi hangpa terliur

Tengah sembang tiba-tiba dia minta nombor telefon aku. Omg too random to brain diz shitz. Apa kejadahnya ni. Banyak kali dia insist. Aku rasa dia tengah cari jodohlah. Lama sangat menduda camni lah jadi dia. And of course, me being me, memang tak lah aku nak bagi. Orang hensem pun aku reject, inikan pula orang tua. And alhamdulillah time tu dah nak masuk maghrib. Dia pun blah nak pergi surau katanya. Sempat pesan kat aku, "Awak pun pergilah sembahyang lepas ni." Hey hey hey jangan fikir aku akan tewas dengan ke-alim-an mu. Kahkah.

Oh my goodness all i wanted to do is to just eat ayam goreng, why the Jahim (hell) all these random things must happened to me. Berilah aku kesabaran untuk terus menempuh ranjau kehidupan ini ya Tohan. Nevertheless, I've learnt my lesson. Hope you can take this story as a lesson too.

Akhirnya aku selamat sampai ke Seremban dengan purse nipis tak berduit.

No comments:

Post a Comment

Thinking of the title is always the hardest thing to do

I watched a sharing by Ustaz Omar Suleiman on youtube yesterday. Gotta admit I kinda amazed by his sharing. Not just because of his content,...