Thursday 25 August 2016

From Him, to Him.

24 ogos birthday abah. Siangnya - group whatsapp family mencanak naik noti berbual untuk sambut birthday abah. Malamnya - mencanak juga naik noti, tapi topik yang totally opposite; pak ngah dah meninggal.

Hari lahir bapak aku adalah hari perginya bapak diorang.

The moment i got that news i was speechless. Begitulah ironinya kita. Bila berita kematian datang kepada kita, kita akan terkejut seolah-olah benda tu mutahil berlaku, walaupun kita memang tahu 

mati itu pasti.

Baru two weeks ago pak ngah sekeluarga datang ke rumah. Sihat walafiat lagi. Siapa sangka, at that moment, the last 20 days of his life had just begun.

Kisah bermula apabila dia tercekik kek apollo. Apollo ni macam srikandi juga kan. Tangan yang disangka lembut menghayun buaian menggoncang dunia mencipta sejarah. Apollo yang disangka lembut rupanya boleh membawa maut. 3 hari tak makan menderita sakit tekak. Pergi hospital terus kena admit ward. Rupanya tekaknya dah banyak berkumpul nanah sehingga sukar bernafas. Dua minggu ditahan wad. Doktor terpaksa buat surgery. Disangkakan selamat tapi maut tak pernah menunda. Berlaku pula jangkitan kuman. Jam 10.44 malam berakhirlah penderitaannya. Pak ngah dah tak ada.

Sebab kematian - Severe sepsis secondary to extensive neck abscess with intrathoracic extension.

(Mujur anak sulung pak ngah kerja nurse)

Semua bergegas balik ke Kelantan.

Kakak aku dari Seremban terus naik flight malam tu juga.

Abang aku lagi kental. Dua hari lepas, dia balik Jtown, tapi tiba-tiba petang semalam boss call suruh masuk kerja malam tu. So petang tu juga dia gerak balik Kuantan. Then malamnya pula dapat berita pasal pak ngah. Habis je kerja malam tu juga dia balik semula ke Jtown. Sampai je rumah, dia minta pinjam powerbank aku. Nampak tak punyalah dia rushing sampai tertinggal powerbank. Pukul 2 pagi tu juga dia drive sorang-sorang balik Kelantan. Kalau pak ngah tahu ni mesti dia terharu.

Pak-pak sedara yang jarang balik kampung pun tiba-tiba whatsapp "Kami otw". 
Dalam aku terkelu dengan berita ni, sejujurnya aku senang melihat kematian menyatukan adik-beradik yang berjauhan. 

Mak aku pun nak balik Kelantan juga tapi apakan daya dia pun sakit tak mampu nak travel jauh-jauh.

Aku tak adalah rasa nak menangis meraung meratap hiba sangat. Sebab aku taklah rapat mana dengan pak ngah.

Cuma aku rasa kesian bila fikirkan mak ngah yang kehilangan suami. Bila aku bayangkan mak aku kat tempat dia, it hits me hard. I mean if this could happen to them, it could happen to my family as well right?

Aku kesian bila fikirkan apalah perasaan anak-anak dia. Aku tahu family diorang rapat. Hubungan mak ayah dengan anak-anak, hubungan keadik-beradikan diorang memang sangat rapat. They must be very devastated.

Bila fikirkan pak ngah yang dah pergi, aku tak adalah rasa sedih.
Tapi bila fikirkan anak bini yang dia tinggalkan, aku rasa nak menangis.

Ironi sungguh hidup ini. Yang sakit berbulan-bulan itu mak aku, tup-tup orang lain yang pergi dulu. Betullah orang kata, maut tak kenal sesiapa.

No comments:

Post a Comment

Thinking of the title is always the hardest thing to do

I watched a sharing by Ustaz Omar Suleiman on youtube yesterday. Gotta admit I kinda amazed by his sharing. Not just because of his content,...