Monday 15 August 2016

Talks about random

Last week I went to the hospital. Coincidentally, I met my childhood friend. I didn't recognized her at first. But she was taken aback when she saw me. Seeing her odd reaction then only I remembered it's Wardah! Huuuu what a surprise.

I didn't even remember when was exactly the last time I met her. We went to primary school together. Gosh.. that was 12 years ago. We haven't seen each other since then.

Eh dah lah penat pulak nak speaking germany lepas tu kena translate pulak ke english sebab korang tak paham. Aikkk bajet betul.

Masing-masing jadi excited sebab dah lama tak jumpa. Padahal dia duduk belakang rumah aku je pun.

"Ya Allah rumah punya dekat, kat hospital jugak kita nak jumpa. Awak duk atas tu lagi ke?"

"Ha yelah kenapa awak dah pindah ke?"

"Laaa saya pun duk bawah tu lagi."

Then we laughed hysterically.

Lepas hashtag-sembang-kencang, rupanya kami sama-sama ada urusan nak dibereskan di Kuantan.

Kami set date untuk pergi sekali. So this morning she picked me up at home. Lepas dah setel urusan seri paduka baginda (amboih sangat) di Kuantan, semestinya kami memanjangkan langkah sampai ke Jerantut. Orang pahang sebut Jantet. Kahkah huduh sungguh bunyi.

Sepanjang dalam kereta tu mestilah hashtag-sembang-lebat, hashtag-gosip-panas, hashtag-throwback, hashtag-good-old-time, hashtag-memory-lost.


Power betul memori Wardah. Dia ingat lagi nama kelas 6 Arif. Tak futuristik langsung nama kelas aku kan? Kahkah. Dia ingat lagi nama cikgu-cikgi. Dia tahu semua perkembangan kawan-kawan. Terbaik. Aku dah lost contact dengan semua. Sorry lah aku lupa. Banyak sangat makan semut. Dah blog pun nama semut. What a life!

I still remember most of the names she mentioned. Tapi rupa diorang semua memang aku totally forgot lah. Adalah certain nama yang dia sebut buat aku blur 4 saat. Yang paling durhaka bila dia sebut nama Cikgu Fikri aku tak boleh nak recall langsung siapa. I TOTALLY HAVE NO IDEA WHO ON EARTH IS CIKGU FIKRI. Sorry cikgu :(

Baru tahu ramai kengkawan aku masuk USIM.

Baru tahu some of them dah pindah rumah.

Baru tahu Cikgu Hasrina yang dulu ajar aku BM sekarang dah buka spa dan laundry. Kagum kejap. 6000 km jauh lari profession dia. Aku lupa dah muka cikgu cemana. Yang aku ingat kulit dia putih dan suka melawa. Cikgu fav aku nih. Sebab dia suka bagi perhatian kat aku dalam kelas. Eh ke aku yang syok sendiri? Lulzz

Baru tahu Ustazah Masrina still mengajar kat sekolah tu. Dulu masa tution dia selalu bawak anak-anak dia sekali. Sekarang anak dia dah besar dah. Dah tu kau expect makin kecik ke? Susah aku nak brain benda ni. Cepat betul masa berlalu.

Baru tahu Teacher Dayang dah tukar sekolah. Ehmargerddddd Teacher Dayang Zukyanatussaniah! Aku tak boleh lupa nama ni. Rare teroxxx. Bukan nama je rare, tulisan dia pun rare. Tulisan dia sumpah awesome. Dialah satu-satunya manusia yang aku kenal bertulisan cantik, classy, classic, dan eye-catching. So far aku tak jumpa lagi tulisan yang lagi cantik dari dia. Microsoft word pun takde font macam ni. Setiap huruf dia ada ekor. Dan tulisan dia konsisten. Walaupun dah tulis penuh papan hitam, tulisan dia maintained. Dia macam tak kenal erti penat. Aku pulak yang penat tengok dia menulis.

Baru tahu Cikgu Latipah dah jadi guru besar sekolah lain. Wah wah wah tak sangka naik pangkat tinggi betul. Muka dia aku ingat lagi sikit-sikit. Masa dia mengajar math dulu dia suka tanya "Faham dah?" banyak kali. Tengah-tengah mengajar tiba-tiba "Faham dah?" Takde noktah pun. Mula-mula aku ingat dia sebut "Farhanah?" Nama budak kelas aku. Pelik aku kenapa dia suka tanya Farhanah ni??? Tapi aku tengok Farhanah rileks je muka buat tak tahu bila cikgu tanya. Tak puas hati betul aku kenapa selamba sangat budak ni. At least tunjuklah muka cuak sikit. Ni tenang sangat ni. Tapi lama-lama baru aku faham rupanya dia sebut "Faham dah?" bukan "Farhanah?" Haih kesian aku nih. Dah lah makan semut, pekak pulak tu.

Bila borak dengan Wardah kadang-kadang aku rasa macam aku tengah borak dengan Jep. Satu benda yang aku perasan pasal Wardah yang membuatkan aku respect kat dia ialah, bila dia describe orang dia tak akan describe dengan ciri-ciri negatif walaupun ciri-ciri tu lah yang paling obvious dekat orang tu. Contohnya benda yang paling obvious dekat si X ialah mata sepet. Macam bila sebut mata sepet automatik orang akan terbayangkan si X. Normal lah kan kita describe dengan benda yang paling obvious kan? Tapi Wardah tak macam tu. Dia akan cuba sedaya upaya untuk describe dari segi lain. Dari sudut yang lebih positif. Contoh kalau orang tu gemuk, dia tak akan cakap "Ala yang badan besar tu." Kalau orang tu pendek dia tak akan cakap "Ala yang pendek2 tu." Dia akan cuba jugak describe in a positive way. Baguskan dia? Kadang-kadang kita rasa benda ni macam not a big deal pun kan sebab benda yang kita cakap tu memang betul. Tapi sebenarnya benda ni a big deal weh. Ada dalam suratul humazah. Kita sembang pasal ni lain kali.

Lepas maghrib barulah kitorang balik ke pangkal jalan. It was a fun day. Hopefully dapat lepak sesama lagi.

No comments:

Post a Comment

Thinking of the title is always the hardest thing to do

I watched a sharing by Ustaz Omar Suleiman on youtube yesterday. Gotta admit I kinda amazed by his sharing. Not just because of his content,...