Monday 29 August 2016

5 fakta tentang aku di sekolah dulu yang korang tak perlu tahu pun tapi aku nak bagitahu juga

Panjang gila tajuk. Ni kalau nak apply jadi wartawan Kosmo! ni memang kena reject dah.

Disebabkan sekarang aku tengah free gila sampai aku rasa nak pergi buat lawatan kat maahad tahfiz yang tengah hot isu sexual abuse tu. Tak puas hati betul aku cikgu-cikgu sekolah agama boleh terjebak dengan kegiatan takde sivik macam ni. Banyak lagi kot aktiviti bermoral lain yang boleh dilakukan bersama pelajar. Macam contoh main teng teng ke, lari baton berganti-ganti ke, atau makan durian di tepi pantai. Tapi memandangkan sekarang aku tengah mengamalkan konsep 'menabunglah demi masa depan yang cemerlang' jadi baik aku duk dendiam je kat rumah sambil tulis post ni.

So ni antara pengalaman aku di sekolah yang bebas dari gejala tak bermoral yang korang tak perlu tahu pun.

1. Masa first day mendaftar nak masuk sekolah asrama kitorang kena beratur dekat kaunter. Sikit lagi turn aku sebelum sampai kaunter tiba-tiba fon aku berbunyi. Gelabah ayamlah aku. Untuk pengetahuan adik-adik, jaman hakak dulu tak boleh bawa fon kat sekolah. So sangat logiklah untuk aku gelabah ayam. Budak depan aku pandang aku dengan muka berkerut macam orang yang tengah tak puas hati nombor dia tak menang cabutan bertuah (Weh teruknya perumpamaan kau). Dia pun cakap kat aku, "Wah biar betik kau nih. Baru first day dah kantoi bawa henfon. Dah lah bawak henfon, confident pulak tu tak buat silent mode." -.-

Eh tadi kau kata bebas dari gejala tak bermoral. Ni first day lagi dah buat perangai tak bermoral apahal? He he.

2. Gara-gara tak dapat jawab soalan masa kelas sejarah, aku dan kawan-kawan lain yang juga buta sejarah kena conteng muka dengan marker. Dan kitorang tak boleh padam sampai habis waktu akademik. Kalau kelas tu lepas waktu rehat apadehal? Yang ada halnya bila kelas tu waktu pagi. So time rehat bebudak kelas aku duk cover2 muka pergi makan. Aku rilek je. Biasalah orang gila glamor memang macam ni.

3. Selain conteng muka, denda favorite cikgu sejarah aku ialah kitorang kena pergi kat tengah-tengah blok akademik lepas tu take turn one by one untuk PELUK dan CIUM tiang/pokok sejurus menjerit "I LOVE SEJARAH!!!" Dah lah semua orang cium tempat sama euww. Korang bayanglah kat sekeliling kau ada berpuluh-puluh pasang mata dari 15 kelas tengah menonton free show tu. Ya ini cara yang paling berkesan untuk meningkatkan populariti dalam masa yang singkat. Tak percaya boleh cuba. Untuk meninggalkan kesan yang lebih mendalam, korang buat untuk semua subjek. Jangan sejarah je. Kalau cikgu korang tak nak denda macam tu, korang request. Faham? Sampai sekarang aku ingat lagi sejarah cium tiang ni. Apa yang aku belajar dalam kelas sejarah aku tak ingat pun. Lolss

Tiba-tiba nak letak gambar Justin Trudeau kat sini. Tapi macam takde kaitan je weh? Biarlah yang penting hensem. Haha.

4. Setiap malam aku mengetuai bebudak blok aku baca surah sebelum lights off yakni surah al-mulk atau ad-dukhan bergilir-gilir setiap hari. Fyi kitorang memang WAJIB baca surah setiap malam. Bukan aku saja nak riak atau tunjuk alim kat sini okay. Disebabkan surah al-mulk lebih pendek maka setiap hari aku suruh diorang baca surah tu je. Dasar pemalas memang macam ni. Sampai junior aku protes, "AL-MULK LAGI????" Kahkah korang diam! Aku tengah dalam mood pemerintahan kuku besi sekarang ni. Nanti bila aku dah ubah dasar pemerintahan ke demokrasi baru aku dengar luahan hati korang. Tapi bagus juga aku buat macam tu. Kalau dulu diorang datang berkumpul, masing-masing bawa mushaf. Sekarang semua datang melenggang. Al-mulk dah ada dalam dada. Ecewah. Inilah dia contoh strategi perang Tsun Zhu. Tetiba.

5. Sebagai fellow blok yang berkarisma (lah sangat), aku join warden buat spot check dari bilik ke bilik. Selain berkarisma, aku juga berjiwa rakyat. Beta sangat faham jerih perih rakyat jelata beta untuk menyembunyikan barang haram. Jadi masa tengah check bilik junior, beta (oi dah dah la tu berbeta beta nya. Ok fine) selak bantal junior terbabit. Dan tiba-tiba.. aku terjumpa sesuatu yang aku tak nak jumpa. Warden pandang aku. Aku pandang warden. Hati aku berdebar-debar. Peluh menitik di dahi. Dunia seolah-olah berhenti berputar. Kahkah dramatik gila. Tapi serious aku kaget gila time tu. Btw apa maksud kaget? Aku taram je ni. Rasa macam fit in pula dalam ayat tu. Haha. Anyway tangan aku still pegang bantal tu. Warden masih tak nampak kewujudan benda tu kat situ. 


Jadi tuan puan yang dihormati sekalian, soalan trivia untuk minggu ini ialah benda apakah yang saya jumpa itu?
Jadi saya berikan anda masa selama seminggu untuk fikir. Jumpa lagi minggu depan di hari dan waktu yang sama untuk anda mengetahui jawapannya. Bye bye!

































Dah dah tak payah nak tunggu seminggu sangat. Minggu depan kau dah start busy. Kang sampai tahun depan diorang duk tunggu (Masalahnya ada orang tunggu ke? boooo booooo). 

Benda yang aku jumpa tu sebenarnya henfon. Ya benda haram yang diburu-buru dengan rakus oleh semua warden. Disebabkan warden tak nampak lagi benda tu, aku cepat-cepat letak bantal tu lalu meneruskan kehidupan seperti biasa. Tapi melihatkan reaksi aku yang aneh tadi, warden jadi suspicious lantas terus check bawah bantal tu. Tak payah tunggu lama-lama, memang sepantas kilat aku kena sound satu das, "OOOOO INI KERJA KAMU SELAMA NI?" Dem. Sorry geng, aku dah cuba yang terbaik untuk cover korang. Aku rasa macam dah betray rakyat aku sendiri. Weh kau tu fellow blok je kot takyah fefeling Malaysian Official 1 sangat. Bhahaha ok fine.

Dah cukup 5. Kalau korang nak lagi, sila tinggalkan di ruangan komen, "SAYA MAHU PART II"
Kahkah melampau sangat bajet glamor aku nih. 

No comments:

Post a Comment

Thinking of the title is always the hardest thing to do

I watched a sharing by Ustaz Omar Suleiman on youtube yesterday. Gotta admit I kinda amazed by his sharing. Not just because of his content,...