Friday 15 February 2013

Mimpi

Pernah seminggu saya melepak? menginap? menumpang? merempat? merempit? (eh macam tiba-tiba je) apa-apa je lah, di rumah kakak saya.

Di kawasan perumahan baru di Nismilan. Yelah, kawasan baru penghuni pun tak ramai. Memang senyap sunyi lah kawasan tu. Bunyi cengkerik pun takdek.

Tapi yang bestnya, betul-betul depan rumah ada taman. Besar gilaaaaaa. :D Kemain eksaited. Ok dah.

Surau kawasan tu sentiasa kosong. Tok bilal pun takdek lagi kot gamaknya. Sebab seminggu duk situ tak pernah lagi dengar azan.

4 waktu yang itu bolehlah saya alert sendiri.

Tapi subuh? Krik krik. Eh silap, cengkerik mana ada.

Mujur ada phone. Boleh set alarm.

Nak jadikan cerita ni lebih dramatik, pada malam terakhir saya disitu, fon rosak tiba-tiba. Takdeklah tiba-tiba sangat. Dah lama dah dia meragam. Tapi kali ni tak dapat diselamatkan.

Duhhh acano subuh den pagi esok? Sapo nok kojut eh? (tiba-tiba cakap Nismilan acah-acah anak jati sini)

Tiba-tiba terlintas dikepala kata-kata siapa entah, dia pesan, jangan bergantung sangat pada makhluk. Bergantunglah pada Allah. Mintak tolong Dia. Sebelum tidur tu tepuk-tepuk bantal, pesan pada bantal, and cakap pada Allah tolonglah kejut aku pukul sekian-sekian esok. Nanti Dia tolonglah tu kejutkan.

Terima kasih lah pada orang yang pesan tu walaupun saya tak tahu sape. Nanti free2 moh ler kita pekena cekodok tepi tasik. Tiba-tiba kan.

Saya pun praktiklah apa yang dia suruh tu. Dan tidur dalam redhooo. Tawakal.

And then saya mimpi. Mimpi berada di kolej. Baru seminggu tinggalkan kolej dah mimpi. Kejadah.

Mimpi berada dalam bilik dengan rumates tersayang. Eceh.
Ada jugak dua orang kolejmates, yang tak berapa rapat pun, tiba-tiba study dalam bilik saya. Kejadah lagi.

Dipendekkan mimpi, cerita detail karang buatnya ada orang pandai tafsir mimpi kat sini.. hah sudah!
saya tengah relax dikatil, tiba-tiba dengar azan dari surau kolej. Entahlah, terasa azan kali ni lembut je menyapa gegendang telinga. Terasa betul-betul melunakkan hati. Rasa best sangat azan ni! Rasa macam betul-betul dengar azan in reality, bukan mimpi. Tapi ni memang mimpi. Serious, feeling tu tak terungkap dengan taipan keyboard.

Usai sahaja azan dilagukan, debushh!! saya sambung merebahkan tubuh dikatil. Bunyi macam terjun kolam pulak -.-

"Nak relax sikit lagi. Kejap-kejap lagi lah aku solat", monolog sendiri dalam hati.
Ingin merehatkan badan yang kononnya penat.

And then, dua orang kolejmates yang tengah study tadi tu tiba-tiba tutup buku, berjalan keluar meninggalkan bilik nak pergi ambil wudhu'.

Melihat mereka, rasa tersentap. Sentap sangat!! Tiba-tiba (banyak betul tiba-tiba!)  rasa sangat berdosa sebab sengaja melewat-lewatkan solat. Rasa lebih membesarkan rehat daripada Dia. Tsk tsk tsk..Terus istighfar banyak-banyak dalam hati.

Entahlah, menyesallah. Malu. Walaupun hakikatnya tak tahu malu dengan siapa. Malu dengan Dia? Mereka? Atau diri sendiri? Entahlah. Tapi perasaan tu lah yang mencengkam. Apa lagi, cepat-cepat bangun dari katil. The moment nak bangun tu, saya tersedar dari tidur, dengan penuh confused. -.-

Tengok jam, mashaAllah, hampir 6.30. Subuh woi.

Selesai solat, masih dalam ke-konfius-an. Err.

"Azan tadi tu mimpi ke atau betul-betul azan? Ish takkan betul pulak. Dah seminggu kat sini tak pernah pun dengar azan, takkan hari ni tetiba ada azan pulak. Tapi azan tu betul-betul macam real. Eh mustahillah. Mana ada orang azan subuh pukul 6.30. Hmm mimpilah tu kot. Tak sangka, Dia betul-betul kejutkan aku subuh. Ya Allah, terharunya, dah seminggu aku tak dengar azan, tiba-tiba Dia bagi aku azan yang paling indah pernah aku dengar. Pulak tu, dalam mimpi pun Dia sudi tegur aku yang culas dalam solat. Baiknya Kau pada aku yang bukan siapa-siapa ni :'(", monolog.

Saya minta satu, Dia bagi berganda!

Saya minta kejut subuh, Dia memang kejut subuh dengan azan yang sangat merdu dan teguran yang padu menusuk ke kalbu.

Terima kasih, Ya Allah. Kerana menegur aku dengan cara yang paling sweet.

Seriously, rasa sangat sangat sangat terharu. Wuu..nak nangis..nak nangis..
Macam-macam perasaan ada sebenarnya. Gembira, sebab dapat teguran langsung dari Dia.
Malu, sebab lalai bukan sahaja dalam dunia nyata, dalam mimpi pun lalai !
Banyak lagilah perasaan lain yang tak terluah disini.


Hmm.


Orang kata mimpi mainan syaitan.
Saya tak tahu ini mainan syaitan atau bukan. Saya cuma bersangka baik dengan-Nya.

No comments:

Post a Comment

Thinking of the title is always the hardest thing to do

I watched a sharing by Ustaz Omar Suleiman on youtube yesterday. Gotta admit I kinda amazed by his sharing. Not just because of his content,...