Sunday 3 February 2013

13:11

Bismillah.

Ok itu mukaddimahnya.
Pendek dan padat.

Tak tahu nak mulakan entry ni macam mana sebenarnya. Jadi kita mulakan dengan bismillah. 

Now, kita straight to the point.
Saya cuma nak cerita apa yang kehidupan ini telah mengajar saya. Ececehh. Bak kata orang France, "experience is the best teacher", lepas di-translate dalam bahasa inggeris. Ekeke.


"Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri."
(13:11)

Sebelum ni memang dah banyak kali bertembung berbalas senyum dengan ayat ni. 
Tapi tu lah. Walaupun dah banyak kali jumpa tapi macam angin lalu je. Nyamannya seketika je terasa. Bila angin tu menjauh, terus dilupakan. Tak ada rasa nak appreciate pun.
Sebenarnya apa yang saya cuba sampaikan ni? -.-

Ok sebenarnya cerita dia macam ni..

Once upon the time (sungguh cliche -.-) saya jawab exam. Final exam. Nak dijadikan cerita yang dah memang terjadi pun, saya tiba-tiba blank. 

Study ber-rak-rak, sekali time exam lupa. 
Perasaan masa tu amatlah julung-julung kali dirasa diluar waktu exam. Dalam banyak-banyak waktu, waktu exam juga dia nak lupa. Marah ni!! Haha.

Contohnya soalan dia macam ni. Contoh je ni.
"List the clinical uses of atropine"

Haaa punya banyak puluh-puluh drugs nak kena ingat(over), confirm confirm lah saya tertukar-tukar which one which. Hyoscine, bleomycin, ipratropium, benztropine, paclitaxel, bla bla bla dengan segala clinical uses, adverse effects, contraindications bla bla bla sampai memory full dah haaa. Perghhh dah habis exam pun ingat lagi kau semua-semua ni. Bangga Dr. Dhar****. Konon.

Bila tak dapat jawab tu apa saya buat? Berjalan keluar meninggalkan seminar room dengan bergaya. Memang tak lah. Haha. Sedor-sedor lah sikit carry marks tak seberapa.
Btw, jawab exam dalam seminar room instead of exam hall yang gah, menyebabkan debaran nak menduduki exam kurang terasa....lah sangat.

Maka saya perah-perah lah otak yang geliga ni dengan harapan adalah jus yang mengalir buat penghilang dahaga. Tibe.

Ada jugaklah jawapan-jawapan yang melintas dikepala. Tapi saya tak confident. Jadi saya tak tulis. Maka saya perah lagi nak cari jawapan yang kononnya lebih bernas, comel dan kelihatan tidak menjengkelkan(pergh, macam tak percaya je saya guna word ni. haha).

Last last sudahnya, soalan tak berjawab pun. Ada lah jawab, pendek je lah tapi.

Tapi yang lawaknya sebelum, semasa, dan selepas exam duk mintak kat Allah nak result cemerlang, gemilang, terbilang, dan majulah result untuk negara. Dan Allah tu maha Pengasih, kerana sesungguhnya memang saya tak dapat pun result macam tu. Haha.


Gambar sekadar hiasan


Lalu (13:11) datang menerjah tepat pada masanya. 

Maka bermulalah episod muhasabah. Ehem ehem.


*Ambil cermin*

Kan Allah dah kata, Dia tak akan ubah nasib kau, kalau kau sendiri tak berusaha nak ubah. Kau duk mintak kat Allah result yang boleh mengembangkan mak ayah, tapi kau sendiri tak berusaha menggerakkan tangan kau untuk tulis jawapan-jawapan yang dah terlintas dikepala. Bukankah menggerakkan tangan untuk menulis itu juga satu usaha? Ke kau nak jawapan tu muncul sendiri atas kertas exam secara tiba-tiba? Walhal jawapan-jawapan yang terlintas dikepala kau semua tu adalah ilham dari Allah. Nampak tak? Allah dah tolong kau. Tapi kau yang tak tolong diri sendiri. Nampak tak kedayusan kau disitu? Eh.

*Simpan balik cermin*

Memang saya hilang markah. Tapi saya dapat pengajaran yang sangat berharga disitu. 

Hek elehh ni je ke pengalaman yang kau nak cerita? Mende kecik ni pun nak jadi isu. Hambarlah.

Ya, saya tahu hambar. Hidup saya memang hambar pun. Perkara yang kecik yang kadang orang terlepas pandang semacam ni lah yang membawa saya mengenal Tuhan. 

Buat apa lah  ada pengalaman yang maha osem sekalipun, tapi tak pandai nak ambil iktibar. Mungkin pengalaman osem boleh buat hidup kita ceria, tapi ceria yang kosong.

Eh ayat macam emo je ni pasaipa?
Lulz.

Cuti ni saja dah berkali-kali saya diarrhea. 
Pi klinik doktor bagi metaclopramide dengan atropine.
Sengih sorang-sorang tengok ubat. 
Haha.

2 comments:

  1. :I :) :D angguk2 kepala :) angguk2 kepala :( :)

    syafakillah untuk aok.

    ReplyDelete
  2. Tu ekspresi aok masa baca entry ni ke? Haha. Blur 2 saat baca komen tu mula-mula.

    Terima kasih. Dah sihat dah pun sebenarnya. Alhamdulillah. :D

    ReplyDelete

Thinking of the title is always the hardest thing to do

I watched a sharing by Ustaz Omar Suleiman on youtube yesterday. Gotta admit I kinda amazed by his sharing. Not just because of his content,...