Friday 1 February 2013

43:67


Ketika kubaca firmanNya, "sungguh tiap mukmin bersaudara"
Aku merasa, kadang ukhwah tak perlu dirisaukan
Tak perlu, kerna ia hanyalah akibat dari iman

Aku ingat pertemuan pertama kita, ukhti sayang
Dalam dua detik, dua detik saja
Aku telah merasakan perkenalan, bahkan kesepakatan
Itulah ruh-ruh kita yang saling sapa, berpeluk mesra
Dengan iman yang menyala mereka telah mufakat
Meski lisan belum saling sebut nama dan tangan belum berjabat

Ya, kubaca lagi firmanNya, "sungguh tiap mukmin itu bersaudara"
Aku makin tahu persaudaraan tidak perlu dirisaukan

Kerana saat ikatan melemah, saat keakraban kita merapuh
saat salam terasa menyakitkan,saat kebersamaan serasa siksaan
Saat pemberian bagai bara api, saat kebaikan justeru melukai
Aku tahu, yang rombeng bukan ukhwah kita
Hanya iman-iman kita yang sedang sakit, atau mengerdil
Mungkin dua-duanya, mungkin kau saja
Tentu lebih sering, imanku lah yang compang-camping

Kubaca firman persaudaraan ya ukhti sayang
Dan aku makin tahu, mengapa dikala lain diancamkan;
"Para kekasih pada hari itu, sebahagian menjadi musuh sebahagian yang lain..
Kecuali orang-orang yang bertakwa"


-Salim A Fillah, Dalam dekapan ukhwah-



Best kan? First time baca pun rasa tersentuh.
Tak ingatlah bila first time saya baca puisi ni.

Tapi masa Forum Mardhatillah bil Ukhwah with Hilal Asyraf, ada ditunjukkan video pasal puisi ni.

Sebenarnya dalam puisi ni 'ukhti' tu 'akhi'.
Sengaja tukar.
Rasa pelik pulak nak hayati dengan word 'akhi' tu. Haha



"Close friends, that Day, will be enemies to each other, except for the righteous"
(43:67)


Ukhwahfillah
Bunyinya sedap.
Lebih sedap dari ABC yang menuruni kerongkong disaat panas terik mentari. Sangat tiba-tiba. -.-

Tapi ianya rare. *saya sedang bercakap tentang ukhwahfillah. Bukan ABC.
Ianya memang rare.
Tapi ia ada.
Wujud.

Dulu saya tak faham macam mana nak dapat ukhwahfillah ni?

What you give, you get back.
Erti hidup pada memberi.

Untuk mendapatkan ukhwah semacam ini, kita dulu yang perlu memberi.
Memanglah payah. Sebab?
Sebab kita mengharapkan balasan dari sahabat kita.

Bila kita sayang sahabat kita, kita mengharapkan dia sayang kita sepertimana kita sayangkan dia.
Bila kita rindukan dia, kita harapkan yang dia juga merindukan kita.
Bila kita concerns tentang dia, kita berharap dia juga turut concerns tentang kita.
Dan semua sayang, rindu, dan concern ini kita letakkan 'kerana Allah'

Tapi yang sebaliknya pula berlaku.
Semua yang kita harapkan, tinggal harapan.
Tiadalah sudah ukhwahfillah.
Kecewalah kita dengan ukhwahfillah.

Saya ada terbaca pasal ni (kita je yang berusaha nak ber-ukhwahfillah, sedangkan sahabat kita tu tak ambil port pun) dalam buku Fanzuru written by Hilal Asyraf.

Apa yang dia kata dalam buku tu?
Bacalah sendiri. Haha.

Lepas baca buku tu, ia memberi saya satu persepsi baru tentang ukhwahfillah.
Eh tak, tak. Bukan persepsi baru. Persepsi tambahan. :)


Gambar takde kaitan :p


Sebenarnya, apa point yang saya cuba sampaikan ni?
Krik krik

Saya cuma nak cakap puisi atas tu best.
Entri ni cuma nak share puisi atas tu je.
Tapi dah termeleret pulak. :p

Assalamualaikum. Kbye!

No comments:

Post a Comment

Thinking of the title is always the hardest thing to do

I watched a sharing by Ustaz Omar Suleiman on youtube yesterday. Gotta admit I kinda amazed by his sharing. Not just because of his content,...