Saturday 21 July 2012

Anak...menakanku


“Setiap anak dilahirkan dalam keadaan fitrah (bertauhid), maka kedua ibu bapanyalah yang menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi.” 
(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)


Mulanya saya tak faham hadis ni. Lepas tu saya ada terbaca long times ago kat mana entah..dia cakap..

"macam mana anak orang islam boleh jadi yahudi pula? Sedangkan hanya orang yang lahir dari rahim perempuan yahudi je yang boleh jadi yahudi. Yang dimaksudkan dalam hadis "...yang menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi." adalah merujuk kepada tingkahlaku/perangai anak-anak tersebut."

Yahudi tu sebenarnya sejenis agama atau bangsa? Ke ada genes tertentu yang bawa trait keyahudian? Warghhh makin tak faham lah. -.-

Tapi memang mak ayah ada pengaruh besar dalam kehidupan anak-anak. Bak kata pepatah, bagaimana acuan begitulah kuihnya.... bagaimana gendang begitulah tarinya.... kemana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi.... biduk berlalu kiambang bertaut. Err macam tak ada kena mengena je. (Waa masih segar lagi peribahasa purbakala ni dalam ingatan saya yek. Bangga cikgu Noraini. Ekeke)

Kenapa saya bercakap pasal anak-anak pula ni? Oh parok.

Sebenarnya saya rindu kat anak buah, tu je nak cakap. Hehe. Nama beliau Cik Nin. Tembam-tembam orangnya. Memang sedap nak cubit-cubit. Eeeee geram ! geram !



Ni lah Cik Nin yang digembar-gemburkan. :D
*tapi masa ni darjah ke-chuby-an dia sedang
menurun*


Ala-ala retis malaya gittew (tak pandang kamera)
:p


Kenapa tona kulit berbeza dengan 2 gambar
di atas????


Nampak tak lapisan lemak di kaki kanan?
Wahaha



Mujurlah gambar saya masa kecik-kecik
ada lagi. :p (memang tiba-tiba sangat)


7 bulan Cik Nin dijaga oleh atok nenek dia (mak ayah saya la tu). 

7 bulan atok nenek menatang (kasar pula bunyinya. haha) Cik Nin bagai air zam zam yang penuh. Sampai dia tak kenal mak ayah sendiri. Dengan mak ayah sendiri, dia nangis guling-guling. :O Tapi sekarang Cik Nin duk ngan mak ayah dia lah. Sebab tu rindu. Wuwuuu

Melihat kepada situasi di atas, saya teringat Mr. Krab, tiba-tiba.


The most mysterious equation ever. 


Mungkin Mr. Krab dah hapuskan naluri ke-dugong-an, lalu menerapkan naluri ke-ketam-an dalam diri anak dia. Macam ni lah kot bila anak orang islam jadi 'yahudi'.

Kbye!

ps: Boleh sesiapa explain pasal hadis atas tu?

No comments:

Post a Comment

Thinking of the title is always the hardest thing to do

I watched a sharing by Ustaz Omar Suleiman on youtube yesterday. Gotta admit I kinda amazed by his sharing. Not just because of his content,...