Thursday 21 December 2017

Bukit Senaling

23/09/2017

My sister ajak hiking Bukit Senaling a.k.a Bukit Terbakar bersama geng-geng Jom Kurus (tapi tak kurus-kurus) nya. Bukit ni dipanggil Bukit Terbakar sebab pernah terbakar dulu. Still ada lagi kesan-kesan kebakaran yang menyebabkannya tak sehijau bukit-bukit lain. Ketinggian 394 meter. Ya, memang sangat rendah. First kena jungle trekking 2 km. Takdelah jungle sangat. Macam kawasan yang selalu lori lalu. Bertanah merah. Macam tanah gambut. Lembik. Pijak, runtuh. Pagi buta tu pulak hujan. Hmmmm berselut berlumpur je laaa. Makin lama berjalan makin berat terasa kaki sebab ada tanah melekat-lekat kat tapak kasut aku. Satu kerja pula nak kikis buang. Bila hampir dengan puncak, track dah start mencanak. Berbatu curam. For each step, boleh pijak satu kaki je. Time turun ada sorang aunty ni jatuh bergolek down the drain. Kesian gila. Dah habis kawasan berbatu, barulah masuk ke alam hutan. Hutan dia hitam. Terbakor kan. After 500 meter mendaki hutan terbakor, then sampailah ke puncak. Total masa pendakian ke atas ialah 1 jam. Puncak dia luas. Nak main bola pun boleh. View pun cantik.

Oh ye, masa mendaki tu geng-geng kakak aku semua jauh kat belakang. Aku hike dengan sorang pakcik hiker tegar. Sikit sikit dia berhenti ambil gambar dan selfie. Aku just ambil gambar view. Mungkin sebab pakcik ni hairan aku asyik gambar view tak ambil gambar sendiri, tetiba dia ambil gambar aku.

"Ok ok, stay situ nak ambil gambar. Spot cantik tu."

Ya, pakcik. Saya boleh je nak stay situ posing bagai juara. Spot pun memang cantik. Tapi pakcik, kenapa ambil gambar saya pakai fon pakcik? Saya kenot brain ni.

"Ok tolong ambil gambar abang pulak."

Amboi. Bahasakan diri abang pulak.


3, 4 kali jugaklah dia shoot gambar aku guna fon dia.

Harap lepas ni aku hiking tak jumpa dia lagi dah. Huhu.








No comments:

Post a Comment

Thinking of the title is always the hardest thing to do

I watched a sharing by Ustaz Omar Suleiman on youtube yesterday. Gotta admit I kinda amazed by his sharing. Not just because of his content,...