Thursday 18 May 2017

Edu

I don't know about you but I personally believe that the main purpose of education is to preserve and restored humanity. Pendidikan adalah untuk membina manusia yang bertamadun. Bukan untuk , mengumpul deretan A di atas kertas, PNGK 4, atau mendapatkan ranking terbaik dalam PISA dll. Kalau dapat, itu bonus. Tapi ia tetap bukan tujuan sebenar. Kalau kita jadikan ia sebagai aim, maka kita telah jauh tersasar dari track.

Tapi nak buat macam mana, dah memang sistem pendidikan kita ni exam-oriented. Hanya menekankan aspek intelektual semata. Sedangkan aspek jasmani, rohani, dan emosi tiada dalam silibus. Dan ini melahirkan manusia yang tidak seimbang.

Dari zaman undergraduate lagi aku perhatikan sistem pendidikan kita melahirkan manusia bersifat individualistik dan mementingkan diri sendiri. Aku masih ingat ketika si A dalam kesusahan menyiapkan FYP nya, tidak ada kawan-kawannya yang sanggup meluangkan masa untuk membantu, kerana semuanya sibuk mahu study untuk test. Melihatkan dia yang keresahan, aku hairan di mana kawan-kawannya yang selalu berhuha bersama -- kenapa tegar-tegarnya mereka membiarkan dia dengan masalahnya sendiri -- hanya untuk seketul A di atas kertas? Bayangkan kalau tiba-tiba lecturer kata, "Setiap perbuatan baik yang kamu lakukan sesama sendiri akan diberi markah dan dimasukkan di dalam pointer." Nahh pasti berbondong-bondong yang akan datang membantunya, bukan? Apa saja demi A dan dean list!

Aku yang sekadar dipinggiran ni pula yang datang membantu dia. Walhal aku juga perlu study untuk test. Tapi tak apalah, apa gunanya A kalau manusiawi tergadai.

Even sampai sekarang, as postgraduate, aku tengok perangai individualistik dan selfish ni masih ada disekeliling aku.

Our education system has failed.


No comments:

Post a Comment

Thinking of the title is always the hardest thing to do

I watched a sharing by Ustaz Omar Suleiman on youtube yesterday. Gotta admit I kinda amazed by his sharing. Not just because of his content,...