Wednesday 14 June 2017

First babyyyy

Alhamdulillah.

After 5 months of hardwork, my first paper finally published.

Paper aku tak gempak pun. Beshe2 je. Tapi sebab first time so macam teruja ciked.

Ingat lagi first draft dulu. Bila aku baca semula, aku sendiri rasa nak campak masuk dustbin. Lol. Lepas draft yang keberapa entah, barulah sv kata ok. Then dia suruh aku hantar ke Prof H for proofreading. First feedback dari dia mashoauloh. Aku call dia nak tanya cemana dengan paper saya? Baru je aku hello terus dia sound, "Eh teruklah paper you ni."

Ye, nak buat master hati kena kental.

Lepastu aku pergi ofis dia nak take note apa yang teruk sangat tu. Lol. Dia pun explain and guide bla3. Not bad lah lepastu aku rasa macam dapat pencahayaan agung sikit. Barulah paham sesikit how to write good paper. Kira berbaloilah kena sound. Kahkah. Lepas dah habis discuss, dia pesan, "Nanti after you do the corrections, hantar balik ke saya." Ceh, aku baru ingat tak nak deal dengan dia dah. Tak sanggup wei kena maki untuk kali kedua. Tetiba dia request camtu hmmmmm.

Pastu aku pi jumpa sv. Bagitahu feedback prof. And aku bagitahu jugak yang prof nak semak lagi paper aku. Pastu sv terkejut sambil gelak. Lol. Sv cakap, "Dia nak belajar dari you la tu. Sebab dia pun tak tahu proteomic."

Ok bangga jap. Hahaha. Prof nak belajar dari aku weii.

Lepas setel correction, aku bagi semula ke prof. Aku whatsapp dia, cakap letak luar bilik dia je sebab dia takde kat bilik. Pastu 4 hari aku tak contact dia. Sebab takut kena sound lagi. Hari kelima, aku dah dapat keberanian. Lol. Pagi tu aku pergi terus bilik dia. Terkejut bukan kepalang aku (amboi ayat hahaha), paper aku tu still ada kat luar bilik dia. Tak berusik langsung! Aku bengang and sedih gila time tu. 4 hari kot. Dia biar je kat situ. Susah payah aku betulkan, dia buat paper aku macam takde erti.

Ye kawan-kawan, hati mesti mau kental.

Aku buat tenang and ketuk pintu bilik dia. Senyum aku tampal di muka. Walaupun hatiku laksana dibom The Little Boy, senjata nuklear yang menghentam Nagasaki dan Hiroshima.
Dia bukak pintu kata busy gila. Tak sempat nak semak paper aku. Eh orang tua ni, dulu suruh aku submit ke dia, sekarang busy pulak. Lain kali jangan suruh aku submit lagi kalau tak nak semak! Ha maroh ni.

Aku pun pulang dengan hati yang redha.

Tetiba petang tu Prof whatsapp, "Your manuscript is ready for pickup. Pls come at 4."

Boo boooo tak nak pick up.

Ok acah je. Mestilah aku pick up.

Long story short, paper aku selamat submit ke journal. Sebulan lepas tu journal bagi first feedback. Kena buat correction. After another 1 month, another correction. Another 1 month lagi, journal tu sent email, "YOUR MANUSCRIPT ARE ACCEPTED FOR PUBLICATION".

Maka bisinglah group whatsapp dengan ucapan CONGRATS. :)

No comments:

Post a Comment

Thinking of the title is always the hardest thing to do

I watched a sharing by Ustaz Omar Suleiman on youtube yesterday. Gotta admit I kinda amazed by his sharing. Not just because of his content,...