Friday 27 December 2013

Hidup dan kehidupan


"Gambar ni buat aku terfikir..kita nak berjaya sorang ke bersama? Tapi rezeki bukan urusan kita.."
*Gambar tidak disertakan disini. Harap maklong*

"Dekat U tak sama macam sekolah. Kat sekolah berlumba nak dapat nombor 1. Kat U kalau boleh biarlah time konvo tu semua grad sekali baru rasa seronok."

Begitulah bunyi kicauannya di twitter.

"Kalau dulu belajar erti kecemerlangan, sekarang belajar erti hidup dan kehidupan."

Demikianlah kicauan balasku yang poyo.

Sebenarnya aku still terfikir-fikir isu ni yang dibangkitkan Dekpih semalam. Amboi kemain 'isu'.

Hidup ini bukan setakat deretan A diatas sekeping kertas. Yes.
Kerana kehidupan itu terbina atas nilai-nilai empati, simpati, kasih sayang, persahabatan, .....(sila tambah sendiri)......

Hidup ni terbentuk oleh sesuatu yang bersifat solid seperti segulung ijazah, rumah besar, harta banyak etc. Solid ke? Lantaklah tak terpikir dah term lain.
Sedangkan kehidupan ini dibentuk oleh sesuatu yang abstrak. Jadi bermaknakah hidup tanpa kehidupan? Kadang-kadang kita terlalu mengejar 'hidup' lantas meninggalkan sisi 'kehidupan'.

Orang kata, tak pernah merasai takkan pernah memahami.
Dekpih pernah melalui fasa grad, jadi dia lebih tahu bagaimana perasaan tu. Perasaan grad yang mana tak semua sahabat-sahabat yang menemani perjalanan diplomanya itu ada. 'Geng nya tak complete' senang cerita.

Aku tak pernah merasa grad, masakan aku boleh benar-benar faham perasaan disaat grad but at the same time ada sahabat seperjuangan aku yang terasing dari majlis graduasi tu.

.........atau mungkinkah aku yang terasing itu?

Gembira itu akan jadi lebih best kalau dikongsi.
Susah senang dilalui bersama-sama selama 3,4 tahun, lepas tu nak grad sorang-sorang?
3,4 tahun kita mencipta 'kehidupan' bersama sahabat kita, kemudian kita biarkan dia bersendiri dengan 'hidup'nya?

Haha. Siapa sangka, gila-gila seorang Dekpih, mampu secara spontan memberi aku secebis keinsafan, menyedarkan aku sebuah hakikat, dan mencampakkan aku kedalam ruang muhasabah yang panjang.

Berfalsampah pula aku ditengahhari rembang ini. CC banyak lagi tak study :) Tenang. Tenang. Belajar tak boleh paksa. Nanti hasilnya tak memuaskan. Hihi.

No comments:

Post a Comment

Thinking of the title is always the hardest thing to do

I watched a sharing by Ustaz Omar Suleiman on youtube yesterday. Gotta admit I kinda amazed by his sharing. Not just because of his content,...