Friday 13 September 2013

Reflection for myself

Fuh fuhh!
*tiup-tiup habuk*

Orang yang tak terduga ditempat yang tak terduga memberi saya peristiwa yang tak terduga.
On the way nak masuk surau saya terserempak dengan seorang perempuan yang pakaiannya..astaga.. (Dia ingat dia Miley Cyrus?). Secara spontannya saya bermonolog sendiri, "Eh ini surau ke?"

Saya yang masih blur2 masuk juga surau tu. Kemudian nampak seorang mak cik arab tengah bercerita pasal aurat dan pakaian kepada seorang akak melayu, tapi suara mak cik tu memang lantang satu surau boleh dengar. Saya yang dah sedia blur ni jadi bertambah-tambah blur, macam "what is going on here?? Ke memang kat surau ni ada sesi tazkirah hari-hari kot..?"

Saya pun joined sajalah 'sesi tazkirah' tu. Mak cik tu cakap tentang syurga, neraka, penciptaan tubuh badan manusia dan sebagainya yang kesemuanya berkait dengan paksi utama topiknya iaitu perihal aurat. Hebatlah mak cik ni boleh bercakap pasal chemical bagai. Makcik ni bercerita sampai menangis. Tengok dia menangis, saya pun rasa nak menangis sekali. Wuu..wuu...

Nak dipendekkan cerita, rupa-rupanya mak cik ni dengan beraninya pergi tegur direct perempuan seksi yang saya selisih di luar pintu masuk surau, dan 'sesi tazkirah' nya itu berlanjutan sehinggalah saya masuk dan joined.

Mungkin orang arab adalah satu bangsa yang tegas dan tiada kompromi. Apa yang hitam, hitam. Apa yang putih, putih. Tidak boleh dicampur menjadi warna kelabu. Mungkin menjadi budaya mereka untuk menegur kemungkaran secara terus dan tidak membutakan mata dengan kejelikan yang jelas didepan mata. Mungkinlah. Saya cakap pun berdasarkan pengalaman saya yang cetek dan pembacaan saya yang terhad.

Sedangkan orang melayu pula adalah satu bangsa yang bertoleransi, cakap berlapik, dan segalanya boleh dibawa kompromi. Mungkin kita terlalu dibelenggu dengan keterikatan budaya dan adat sehingga tiada ruang untuk melaksanakan tuntutan agama sepenuhnya (amar makruf nahi mungkar). Mungkinlah.

Terfikir,

adakah pemikiran kita yang terikat dengan budaya atau sebenarnya iman kita yang lemah?

Lowyat
Maghrib.

No comments:

Post a Comment

Thinking of the title is always the hardest thing to do

I watched a sharing by Ustaz Omar Suleiman on youtube yesterday. Gotta admit I kinda amazed by his sharing. Not just because of his content,...