Wednesday 26 April 2017

Online

Di zaman IT dan teknologi ni mudah betul aku rasa irritated. Kemajuan teknologi memudahkan kita untuk mempamerkan kebodohan dan kebiadaban diri sendiri kepada dunia.

Kalau dulu kita kena bertentang mata dulu baru boleh timbul rasa suka atau benci. Tapi sekarang belum face to face lagi dah timbul rasa menyampah, melihatkan perangai di atas talian.

Banyak yang aku tak berkenan dengan sikap manusia atas talian. Disebabkan ini blog aku, jadi aku nak buat luahan perasaan kat sini.

Salah satu sikap yang aku tak suka ialah; bila si A sampaikan bad news yang menimpa diri/keluarganya dalam group whatsapp, si B akan membalas dengan ucapan takziah, doa atau kata-kata semangat. Saya tak kisah yang itu.

Yang saya kisahkan, ucapan si B di copy paste oleh si C, D, E sehingga Z. Aduh, perangai apa ni? Kalau yang di copy paste tu berita gembira atau ucapan hari jadi tak apalah. Ini dalam situasi sedih pun nak buat perangai serupa ini?

Mana sensitiviti? Kasihan si A, dah lah baru ditimpa kecelakaan, dapat pula msg copy paste berantai yang serupa celaka.

Kalau tak ikhlas nak mendoakan, diam sajalah. It would be less irritating that way.

Entahlah. Adakah aku terlalu serious dalam mendepani kehidupan? Atau mereka yang terlalu santai?
Kalau aku terlalu serious, pls blame my flactuated hormones.

No comments:

Post a Comment

Thinking of the title is always the hardest thing to do

I watched a sharing by Ustaz Omar Suleiman on youtube yesterday. Gotta admit I kinda amazed by his sharing. Not just because of his content,...